Essen - Rothenburg

God förmiddag!

Skulle egentligen ha hälsat er med ett god morgon, men äckliga blogg.se ville annorlunda.... appjäveln kraschade och allt jag skrivit försvann! Vem har inte autospar på en sida där man ofta skriver långa texter?! Bah!

Nåväl! Vi befinner oss just nu på en mysig liten camping i Rothenburg, Tyskland, men för att ni ska hänga med på hur vi hamnade här så tar vi det från början, i kronologisk ordning 😉

Vi lämnade av Jossan o killarna på Schiphol flygplats i söndags kväll. Därefter påbörjade vi vår resa på egen hand mot Johan o Joakims släkting Ursi i Essen, Tyskland.

Resan ner gick riktigt smidigt, och jag fick till och med chansen att bocka av "streetrace på autobahn" från min (icke existerande) bucketlist 😅 Det hela började med att vi körde om en slovak, som under omkörningen gasade på o trissade upp tempot. Svor lite åt honom men tänkte inte mer på det, förrän han körde om oss igen och därefter saktade ner och väntade in oss lite längre fram. Fick köra om igen, och då började han återigen gasa på. Nåja, man är väl inte den som är den när man ligger på autobahn och det är lugn trafik... så nu vet vi verkligen vad lilla bilen går för, och att den fixar höga hastigheter lätt som en plätt 😂 Fick en tumme upp av Slovaken och fortsatte sedan resan i mycket lugnare tempo...

Väl i Essen fick vi ett varmt välkomnande av Ursi. Efter att ha gjort oss hemmastadda i lägenheten vi fick låna, blev vi inbjudna på kvällsmat av finaste sort, med rödvin till och med! Efter maten satt vi i vardagsrummet med mousserande vin i varsitt glas och pratade till klockan blev sent innan vi kröp till kojs.

Gårdagen började med en rejäl frukost by Ursi, och sedan åkte vi till Kettwig, ett av Essens äldsta och vackraste områden. Där strosade vi runt och fotade en massa bilder innan vi åkte vidare för att bli bjudna på lunch på en fin restaurang, Schwarze Lene. Vi avnjöt vår måltid med en fantastisk utsikt över Baldeneysees vatten.

I bilen påväg tillbaka planerade vi snabbt ihop vårt nästa steg på resan. När Ursi fick höra att vi planerat att köra direkt ner till Österrike avrådde hon oss genast. Istället föreslog hon den lilla pärlan Rothenburg för nattens stopp. Sagt och gjort. Hon hjälpte oss ringa och kolla tillgängligheten på camping Tauber romantik (passande hehe), och vi packade snabbt ihop våra grejer och påbörjade den, enligt Google Maps, 4 timmar långa resan.

...trodde vi ja. Det tog snarare 6 timmar tack vare löjligt långa köer och vägarbeten med 60-80 km/h begränsning precis överallt... Här fick vi verkligen uppleva hur trist det kan vara att köra genom Tyskland... så TACK Ursi för att du avrådde oss från fortsatt resa, jag hade inte ens orkat en timme till i bilen!

Väl framme i Rothenburg satte vi snabbt upp tältet, blåste upp madrasserna, bytte om, gjorde lite käk och begav oss sedan på en kvällspromenad upp för backarna till den gamla staden innanför murarna. Det var verkligen något alldeles särskilt! Hade det inte varit för alla bilar och de mer moderna inslagen så hade det känts precis som att vara tillbaka på medeltiden. Det var fantastiskt vackert! Jag ska låta bilderna tala för sig själva här...

Nu ska vi packa ihop tältet här, och nästa gång vi hörs befinner vi oss förmodligen i Österrike.

Tills dess, ha det gott!